Aanpak

Bij veel van mijn workshops, trainingen en coaching maak ik gebruik van het Process Communication Model® (PCM). Dit model, dat mede door NASA ontwikkeld en gebruikt werd voor het rekruteren van astronauten, biedt zoveel mogelijkheden en invalshoeken dat ik er graag mee werk.

Het ontstaan van PCM in het kort.
PCM werd gelanceerd in de jaren ’70 toen dr. Taibi Kahler de baanbrekende inzichten uit zijn persoonlijkheidsonderzoek toepaste om NASA te helpen. NASA vroeg dr. Taibi Kahler mee te helpen bij het selecteren van de beste astronauten voor ruimtemissies – en die selectie bleek succesvol. In 1982 valideerde Kahler de vragenlijst die hieraan ten grondslag lag en ontwikkelde deze door tot het Process Communication Model®. Kahler is altijd trouw gebleven aan zijn missie: stop mensen niet in hokjes, maar herken, vier en benut hun verschillen.

Het Process Communication Model® (PCM) is een unieke tool om jezelf en anderen te ontcijferen, ontwikkeld door de Amerikaanse klinisch psycholoog dr. Taibi Kahler.

Met PCM kun je:

  • je eigen gedrag en dat van anderen observeren en herkennen
  • je eigen voorkeuren en die van anderen herkennen
  • je communicatiestijl  hierop aanpassen
  • zo het beste uit elk gesprek halen en dus betere relaties met mensen opbouwen.

Het wereldwijde netwerk van 4000 gecertificeerde trainers en coaches helpt mensen om een positieve wending te geven aan gesprekken en situaties. In elke situatie, elke dag weer.

PCM wordt in 54 landen gebruikt door toonaangevende bedrijven als NASA, L’Oréal, Pixar, BMW en tal van andere bedrijven. Daarnaast wordt PCM ook dagelijks gebruikt door veel leraren, ouders en gezondheidsprofessionals.

Deze toonaangevende organisaties werken al met het PCM model:

Onze visie

De wereld waarin we dagelijks leven en werken verandert in een razendsnel tempo. Vertrouwde systemen en ideeën verliezen hun relevantie en nieuwe krijgen vorm, klaar om hun plaats in te nemen. 

In tijden als deze lijkt het soms makkelijker om twijfel en verdeling te zaaien dan onze aannames los te laten, nieuwe perspectieven te zien en onze onderlinge verschillen te vieren. 

Bij PCM geloven we dat de kwaliteit van leven verbetert als het mensen lukt om écht contact te maken. We zijn ervan overtuigd dat effectieve één-op-één-communicatie de sleutel is. En weten dat wij de tool hebben om dat doel waar te maken.

Zo zien wij de wereld - en onze rol erin

PCM: missie en intenties in het kort

We willen allemaal het beste uit onszelf en anderen halen. En we willen allemaal afrekenen met irritaties, tegenslagen en miscommunicatie die ons in de weg staan. Het goede nieuws is, dat kan! Als individu, team, organisatie, leider, leraar, ouder en gewoon als mens kunnen we leren om onszelf en anderen te ontcijferen, elkaars taal te spreken en sterkere relaties te bouwen.

Door PCM toe te passen in ons leven kiezen we voor positiviteit, benutten we onze verschillen – en maken we een verschil voor onszelf en anderen.

Thuis en op het werk. Groot en klein. Elke dag en elk moment. Want elk gesprek kan het begin zijn van een verandering.

We kunnen allemaal op een positieve manier met elkaar omgaan. Maar als we, om welke reden dan ook, onder druk staan, raken we soms geërgerd, chagrijnig, of sluiten we ons zelfs helemaal af. Dit kan leiden tot misverstanden, irritaties of tegenslagen. Het Process Communication Model® geeft je handvatten om je eigen gedrag en dat van anderen te observeren en de persoonlijkheden en onze verschillende voorkeuren te begrijpen. Zo leer je jouw communicatiestijl effectief aan te passen en haal je het beste uit elk gesprek, in elke situatie, elke dag weer.

Zo werkt het.

PCM is een unieke tool om anderen te ontcijferen. Het onderscheidt zes persoonlijkheidstypen die we allemaal in ons hebben: de Gestructureerd denker, Doorzetter, Rebel, Promotor, Harmoniser en Dromer. Elk type heeft z’n eigen sterke kanten en voorkeuren. En in elk van ons staat een andere combinatie van deze typen centraal. Beoefen PCM in vier stappen:

1. Wees je bewust van je persoonlijkheid
Als je jouw voorkeuren kent, weet je wat je moet doen om je goed te voelen. Dit helpt je om je energie en stress te managen en goed voor jezelf te zorgen.
2. Herken wat anderen doen, zeggen en laten zien
Door anderen te observeren, herken je hun voorkeuren en ontdek je de beste manier om ze te benaderen.
3. Pas je communicatiestijl aan
Op basis van wat je ziet en hoort, weet je wat je kunt doen en zeggen om echt verbinding te maken.
4. Bouw sterkere relaties
Met positieve, dagelijkse interacties op je werk, in vergaderingen, videogesprekken, presentaties, sociale situaties – en thuis.

Voor individuele gebruikers

We willen allemaal op een positieve manier met elkaar omgaan. En we willen allemaal het beste uit onszelf en anderen halen. Het goede nieuws is: dat kan. PCM helpt je begrijpen wat je nodig hebt om op je best te zijn en blijven. Vanuit dat bewustzijn leer je hoe je voorkeuren van anderen herkent, je communicatiestijl daarop aanpast en zo écht contact maakt. Met elk gesprek draag je zo bij aan een wereld waarin verschillen worden gevierd – en benut. Elke dag.

Voor beslissers in middelgrote tot grote organisaties

Je wilt een werkomgeving creëren waarin mensen floreren en zichzelf kunnen zijn. Maar hoe bereik je dat nou samen, door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten? PCM helpt je medewerkers begrijpen wat ze nodig hebben om het beste uit zichzelf te halen. Vanuit dat bewustzijn leren ze hoe ze voorkeuren van hun collega’s herkennen, hun communicatiestijl daarop aanpassen en zo écht contact maken. Met elk gesprek draagt je team zo bij aan een cultuur waar verschillen worden gevierd – en benut. Elke dag.

Voor trainers en coaches

Als trainer of coach ben je ongetwijfeld bekend met persoonlijkheids- en communicatiemodellen. Maar hoe vertaal je de inzichten die ze bieden naar de dagelijkse praktijk? Met het Process Communication Model® help je jouw klanten ontdekken wat ze nodig hebben om het beste in zichzelf naar boven te halen. Vanuit dat bewustzijn leer je ze om voorkeuren van collega’s, vrienden en partners te ontcijferen en hun taal te spreken. Elk gesprek geeft ze zo de kans om bij te dragen aan een wereld die onze onderlinge verschillen viert – en benut.